ISIC Shipping you off to Europe - Pariisi

Kaisa ja Juulia Pariisissa

Pe 23.1. Kaamoksesta Pariisin sykkeeseen!

Isic-kortti, passi ja hammasharja — tärkeimmät mukana matkassa. Enää ei siis tarvitse kököttää lumihangessa tai nauttia gourmet-illallisesta tonnikalapurkin ääressä, sillä nyt lennämme Pariisiin!

Viime yötä ei oikein yöksi voi edes kutsua, sillä yöunet jäivät vähäisiksi niin innostuksen kuin aikaisen herätyksenkin vuoksi. Alkumatkaan sisältyi myös jännitystä, sillä Finnairin lento viivästyi hieman sääolosuhteiden vuoksi. Onneksi Finnair hoiti homman kotiin ja pääsimme mutkitta jatkolennolle, kiitos Finnairille!

Tutkailimme etukäteen ISICin tarjoamia etuja Pariisissa ja löysimme joukosta sellaisia etuja, joita ei vaan voida jättää käyttämättä. Jätimme aikataulumme kuitenkin väljäksi, jotta pystymme vaihtamaan suunnitelmia lennosta sopivan tarjouksen tullessa.

Jotta sinäkin pääset reissufiilikseen mukaan, seuraa ISIC-Finlandia somessa #hashtageilla:

#isicfinland #pariisinduo

Lennokkain terveisin,

Image1

La 24.1. Jalat puhki, silti mennään!

Aijai! Hyvä olla Les Theatres -hotellin pehmoisessa sängyssä pitkällään, sillä jalat ovat aivan poikki! Etäisyydet Pariisissa ovat kyllä toista luokkaa kuin meidän opiskelukaupungissa Rovaniemellä.

Perjantaina aika kului Pariisia ihmetellessä ja metroreittejä tutkaillessa. Katselimme rauhassa paikkoja edetessämme kohti hotellia. Matkalla kävimme myös syömässä tyypillisessä pariisilaisessa ravintolassa, jossa täytyikin pärjätä ranskan kielellä. Hotelli oli aistikas ja herätti meissä taideopiskelijoissa melkoista inspiraatiota. Kiitos ISICille loistavan hotellin valinnasta!

Ensimmäinen varsinainen kohteemme oli ISIC Pariisin toimisto. Siellä kävimme tervehtimässä paikallisia työntekijöitä ja saimme heiltä mainioita vinkkejä Pariisin valloitukseen. Merci beaucoup ISIC France!

Kaisa&Juulia

Päätimme lähteä toteuttamaan ensimmäistä heidän antamaansa vinkkiä. (Alun fiilikset löytyy instagramista videona.) Kyseessä oli siis Montparnasse-torni, joka jo alhaalta katsottuna sai meidät haukkomaan henkeämme. Huipulla fiilikset olivat katossa ja etenkin pimeän aikaan näkymä huipulta oli uskomattoman kaunis! Pariisi taisi lumota meidät jo tässä vaiheessa. ;) Vierailu torniin oli ISIC-kortilla vain 8€ ja mielestämme koko rahan arvoista. Jännityksestä huolimatta saimme tehtävän suoritettua, ja palkitsimme itsemme hotellilla herkuilla ja suunnittelimme seuraavaa päivää.

Montparnasse

Seuraava aamu starttasi hotellimme maukkaalla aamupalalla. Lähdimme kävelemään Louvrea kohti, mutta eksyimme ihanille sivukujille katselemaan putiikkeja, jotka olivat ilmeisesti osa Pariisin sisustusviikonloppua. Olimme aivan myytyjä! Ihastus jatkui Louvressa, johon pääsimme ISICillä ilmaiseksi.

Louvre

Jatkoimme matkaa O'Chateau viininmaisteluun, jonka sai myös ISICillä edullisempaan hintaan! Rempseä mies kertoili viineistä ja opimme hauskojen tarinoiden kautta viinin maistelun salat.

O'Chateaun viininmaistelut

Olisimme halunneet viininmaistelun jälkeen jokiristeilylle, jonka olisi saanut ISIC-kortilla edullisesti, mutta emme löytäneet lipunmyynnin kohdalta kuin tyhjän kopin. Päätimme luovuttaa, kun mistään ei löytynyt tietoa, kuinka liput olisi käytännössä pitänyt hankkia ja lähdimme ihailemaan Eiffeliä ja sen valoja.

Eiffelin jälkeen tulimme hotellille keräämään voimia viimeistä päivää varten. Pysykäähän kuulolla, sillä matka jatkuu vielä!

Terkuin,

Eiffel-torni

Su 25.1. Viimeinen vilkaisu Pariisiin

Viimeinen päivä! Viikonloppu on vierähtänyt niin nopeasti, että vielä ei meinaa edes käsittää, mitä kaikkea olemme ehtineet tehdä ja nähdä. Paljon on jäänyt myös näkemättä, joten täytyy siis lähteä vielä uudemmankin kerran ISIC-kortti matkassa! ;)

Loistava päivä lähtee aina käyntiin kunnon aamupalalla ja Les Theatres-hotelli täytti odotuksemme myös aamupalan suhteen.

Sunday Breakfast

Aamupalan jälkeen suuntasimme mahat pullollaan ensimmäisenä kohti Notre Damen katedraalia. Halusimme nähdä ainakin yhden kirkon matkan aikana ja se kannatti. Pohdimme ensin, viitsimmekö lähteä käymään sisällä, sillä jono näytti ulkopuolelta turhan pitkältä. Päätimme silti asettua jonon jatkoksi ja yllätyimme kuinka nopeasti jono liikkui! Sisäänpääsy oli ilmainen, joten käytössämme oli taas todellinen #opiskelijabudjetti. Lisää kuvia tietenkin Instagramissa!

Notre Dame

Suuntasimme henkevästä ympäristöstä hieman kepeämmille Pariisin kaduille. Löysimme tiemme Greviniin, Pariisin vahamuseoon. Emme kumpikaan olleet käyneet aiemmin vahamuseossa, joten kokemus oli aivan uusi, emmekä tienneet mitä odottaa. Saimme parjantaina vieraillessamme ISIC-Pariisin toimistolta vielä ilmaiset liput, iso kiitos Pariisin toimistolle niistä! Normaalisti ISIC-kortilla saa myös tuntuvan alennuksen lipusta. Vahamuseo oli hauska nähdä, vaikka ei ehkä ollut aivan se meidän juttumme.

Vahamuseo

Nälkäisinä menimme syömään Hard Rock Cafe Pariisiin, jossa ISIC Francen nettisivujen mukaan piti olla opiskelija-alennus ISICillä. Kysyimme alennuksesta, mutta siitä ei tiedetty mitään. Ihmeteltiin hieman, mutta jäätiin silti syömään, jotta ehtisimme ajoissa metron ja RER-junan kautta lentokentälle. Pääsimme kuitenkin hyvissä ajoin kentälle ja viimeisille heräteostoksille.

Hard Rock Cafe

Vain kolmen päivän aikana ehdimme nähdä todella paljon! Monia ISICin etuja päästiin käyttämään ja Elisan maksuominaisuus toimi moitteettomasti. Huomattiin kuitenkin, ettei Pariisissa näkynyt etämaksupäätteitä, kuten Suomessa, mutta korttihan pelittää hyvin myös tunnusluvuilla!

Lentokentällä jatkolentoa odotellessamme tutustuimme mahtaviin tyyppeihin! Yksi syy, miksi matkustaminen on niin elämyksellistä, on toisten ihmisten tarinoiden kuuleminen. Oli hauska kuulla, miten esimerkiksi hollantilaiset tuttavuutemme olivat päätyneet Helsinki-Vantaan lentokentälle nukkumaan.

Matka oli huikea, mutta myös sen verran intensiivinen, että nyt uni maistuu. Ja eikun uutta opiskelijaystävällistä reissua suunnittelemaan, heti kun univelat on nukuttu pois!

Nous aimons Paris!
Kaisa ja Juulia

PS. Halutaan vielä kiittää ISOSTI meidän matkasta: ISIC Finlandia, ISIC Francea, KILROYta, Elisaa ja Finnairia!

MERCI BEAUCOUP!

Postikortit

Eurooppa kutsuu ja sinä haluat vastata? Täältä saat tietoa opiskelija-alennuksista Euroopassa!