ISIC Shipping you off to Europe - Kööpenhamina

Jemina ja Niko Kööpenhaminassa

Pe 12.6. Lähtötunnelmissa.

Voi että, Kööpenhamina.

Pikainen Pinterest-haku vahvistaa aika lailla meidän käsityksemme Kööpenhaminasta: värejä, polkupyöriä, designia, vihreyttä, kirpputoreja, katuruokaa, innovaatioita, pieniä liikkeitä ja niitä täydellisiä tanskalaishipstereitä. Tämä kelpaa meille paremmin kuin hyvin.

Me olemme siis Jemina (23) ja Niko (22). Minä opiskelen Metropoliassa mediatekniikan insinööriksi ja Niko on ainakin vielä toistaiseksi kirjoilla Aallon kemiantekniikan laitoksella. Tykkäämme arjesta, mutta myös ihan hirveästi pienistä seikkailuista. Liian pitkään ei voi kuitenkaan olla pois kotoa, ettei ikävä kissaamme Tuutikkiin kasvaisi aivan ylitsepääsemättömän suureksi. Kerran Tukholman risteilyllä katselimme kisun kuvia ennen kuin laiva oli ehtinyt lähteä edes Helsingistä…

Kuten meidän hakuvideostamme ja sen kuvauksesta tuli jo ilmi, olemme aika lailla osa tätä internet generationia. Meidän elämä on sellainen nörtteilyn, söpöilyn ja kotoilun harmoninen yhdistelmä. Kööpenhaminassa meitä kiinnostaa yhtä lailla tiedemuseo Experimentarium kuin söpöjen kauppojen kiertely Nørrebrossa. Vietimme hiihtolomamme Lontoossa ja siellä lempipaikkojamme oli niinkin eksoottiset ruokakaupat kuin Waitrose ja Sainsbury’s. Luulenpa, että Köpiksessäkin piipahdetaan paikalliseen markettiin ja tutkitaan jokainen hylly läpi.

Perjantai2

Meidän matkaamme kuuluu ISIC-etujen testailu. Jostain syystä ISIC Denmarkin lista opiskelijaeduista on kuitenkin kutistunut toukokuusta huomattavasti. Listan alussa tosin mainitaan, että tässä on vain osa eduista ja kehoitetaan lataamaan ISIC Benefit App. Valitettavasti tuon sovelluksenkaan lista ei ole samanlainen kuin silloin kun videotamme väsäsimme. Mihin katosivat esimerkiksi Monki tai Forever21? Urban Outfitters onneksi löytyy vielä sovelluksesta. (ISIC toim.huom.: Monki ja Forever21 ovat edelleen ISIC-etuja, mutta rakkaat kollegamme olivat unohtaneet kääntää nämä edut tanskan lisäksi englanniksi päivittäessään ISIC-etuja appiin ja nettisivuille. Viesti välitetty heille :)

Hakuvideollamme oli esimerkiksi maininta tuosta Experimentarium Citystä. Sitä ei enää tuossa ISICin listauksessa tai sovelluksessa näy. Onneksi Experimentariumin omilla sivuilla on edelleen näkyvissä opiskelijahinta, joka on muuten yli 7 euroa edullisempi kuin normaali aikuisten lippu. (ISIC toim.huom. ks. sama kuin edellä, ISICillä saa edelleen opiskelijahintaisen sisäänpääsyn).

Meidän palkintoomme kuuluu yöpyminen Generator Hostellissa. Hostelli näyttää kuvissa aivan ihanalta ja käydessämme viime viikolla KILROYn Helsingin toimistolla kertoivat heidän työntekijänsä paikan todella olevan mielettömän kiva. ISIC-kortilla saa ensimmäisestä yöstä vielä -10% alennusta.

Lennämme Kööpenhaminaan Finnairin koneella, oi voi mitä luksusta. Meille tuli oikeastaan aivan uutena tietona, että he tarjoavat opiskelijoille oikeasti edullisia lippuja, kunhan vain on näyttää ISIC-kortti! Tätä ilouutista on jo ehditty mainostaa monelle ystävällekin, ja onhan tätä nyt suorastaan pakko päästä hyödyntämään itsekin. Jos vaikka syksyllä lentäisimme Roomaan. Tai Berliiniin. Tai Geneveen…

Nikon toivelista ISIC-kohteiden lisäksi

1. Tivoli illalla: Upeat valot, hauskoja esityksiä, hieno miljöö ja tivoliherkkuja.
  2. Kastellet: Kymmenen vuotta sitten futismatkalla emme ehtineet kuin syömään Kastelletin lähellä olevassa pitseriassa. Lisäksi linnat ovat aina mielenkiintoisia ja khuuleja.
  3. Nyhavn: Odotan, että täällä näyttää tanskemmalta kuin missään muualla Tanskassa.

Nikotop3

“Main Entrance Gate at Night 2”, Tivoli Image Bank

Kastellet maj 2010” by Frans Drewniak is licenced under CC BY 2.0

Nyhavn” by kmaschke is licenced under CC BY 2.0

Jeminan toivelista ISIC-kohteiden lisäksi

1. Notre Dame: Blogeista tuttu sisustus- ja askartelukauppa, täällä voisin testailla ISIC-kortin maksuominaisuutta.
  2. Jægersborggade: Hipsterputiikki-keskittymä Nørrebrossa.
  3. Kirpputorit: Toivon ihan tosi kovasti, että törmätään edes jonkinlaiseen kirppariin Kööpenhaminassakin!

Jeminatop3

Notre Dame

Jægersborggade (37)” by Miss Copenhagen is licenced under CC BY 2.0

Loppetorvet Flea market Frederiksberg Copenhagen” by News Oresund is licenced under CC BY 2.0

Ma 15.6. Huikea matka takana, uusia edessä!

Palasimme Kööpenhaminasta tänne kotiin Helsinkiin myöhään sunnuntai-iltana. Matkalla on aina tietenkin ihanaa, mutta mikään ei voita sitä tunnetta kun saa vetää oman tutun peiton korviinsa ja kuunnella kisun purinaa sängyn toisesta päästä.

Tanskan matkaa on kuitenkin muisteltu nämä pari päivää suurella lämmöllä. Tuo pieni-suuri pääkaupunki oli oikeastaan juuri sitä mitä odotimmekin: värejä, iloisia ihmisiä, designia ja hyvää ruokaa joka puolella. Ja niin, niitä polkupyöriä oli jopa enemmän kuin matkaoppaissa! Joka tien reunasta oli varattu omat kaistansa polkupyörille, ja tanskalaiset vauvasta vaariin puikkelehtivat ketterästi autojen ja jalankulkijoiden lomassa. Meitä hämmensi vain yksi juttu: eikö kukaan ole kertonut heille pyöräilykypäristä?

Muuta niin, hyppäsimme taksiin kuuden aikaan perjantai-aamuna. Ymmärsimme vasta oikeastaan lentokentällä, että tässä nyt oikeasti ollaan lähdössä reissuun eikä enää tarvitsekaan jännittää saammeko tarpeeksi ääniä videollemme. Lentokentältä löytyi ah-niin-trendikäs aikuisten värityskirja, lempismoothie ja vadelmapurkkaa.

Kopisdiary1

Kentällä ei sen enempää ehditty kiertää ennen kuin oli aika nousta Finnairin koneeseen. Kuten jo aikaisemmassa postauksessa kerroimme, tarjoaa Finnair opiskelijoille paljon edullisempia lentoja. Näitä lippuja saa (ilmeisesti?) vain Kilroylta ISIC-kortin kanssa, ja aloimmekin jo paluumatkalla haaveilla Berliinin matkasta.

Kööpenhaminan lentokentältä pääsee todella näppärästi keskustaan metrolla. Kentältä Kongens Nytorville tarvitsee kolmen zonen lipun (36DKK), jonka saa ostettua helposti automaatista vaikkapa ISIC-kortin maksuominaisuudella. Kongens Nytorvilta taas kävelee ihan muutaman minuutin Generator Hostellille, jonne saa viedä laukut jo aikaisemmin säilytykseen vaikka check-in aukeaakin vasta kahdelta iltapäivällä. Generator taas on parin minuutin päässä pitkältä kävelykadulta, jonne mekin suunnistimme odottamaan huoneeseen pääsyä.

Kopisdiary2

Tuolta kävelykadulta löytyi huikea määrä liikkeitä ainakin niille matkailijoille, joita shoppailu kiinnostaa meitä enemmän. Ja kyllä mekin saimme matkalaukun painon kasvamaan parissa päivässä. Monkista ei enää saanut opiskelija-alennusta, mutta meidän ikisuosikkimme Urban Outfitters tarjoaa aina -10% opiskelijakorttia näyttämällä.

Kopisdiary3

Nälän yllättäessä olimme onnistuneet liikkumaan ihan sivuun kaikista ISICin appin ehdottamista ruokapaikoista, joten päätimme valita ihan vain ensimmäisenä vastaan tulevan vähänkään kivan paikan. The Bagel Companylla ei ollut opiskelija-alennusta, mutta joka tapauksessa oikein sopivat hinnat kuitenkin! Bagelit syötiin Rosenborgin linnan puistossa, joka erosi tarkoissa linjoillaan ja istutuksillaan aika paljon näistä tutuista suomalaisista rönsyävimmistä puistoista.

Kopisdiary6

Kopisdiary4

Bageleiden lomassa ehdimme testaamaan myös näitä EpicInternetin wifi-mokkuloita. Hyvin toimivat, mutta jäivät loppujen lopuksi aika vähälle käytölle, koska hostellissa oli ilmainen wifi ja jos kaupungilla teki mieli nopeasti tarkistaa karttaa, Facebookia tai sähköpostia, oli puhelimen oman mobiilidatan päälle kääntäminen näppärämpää. Tätä saatetaan tietysti katua puhelinlaskun tullessa…

Kopisdiary5

Kahden aikaan pääsimme siis omaan kivaan kahden hengen huoneeseemme, ja pikaisten suihkujen jälkeen lähdimme takaisin kaupungille, tällä kertaa suunnitelmissamme nähdä ainakin Nyhavn, Pieni Merenneito ja Kastellet.

Kopisdiary7

Kopisdiary8

Olimme ajatelleet syövämme illallista Generatorin omassa kahvilassa, mutta keittiö olikin juuri kiinni kun meidän mahamme kurnivat. Siksi lähdimmekin vielä kerran kaupungille ja löysimmekin sattumalta Kafe Kysin, jossa sai opiskelijakortilla -15% pois laskun loppusummasta. Allaolevassa kollaasissa näkyy muitakin ruokia matkan varrelta: Joe&The Juice oli ihana ilman opiskelija-alennustakin ja ilmastoystävällistä pikaruokaa tarjoavassa Max Hamburgerissa sai opiskelijakortilla isompi ateria pienemmän hinnalla. (Testaa ainakin ne ranskalaiset!)

Kopisdiary9

Lauantain ohjelmassa oli kaksi isoa juttua: Experimentarium aamulla ja Tivoli illalla. Experimentariumiin oli aika pitkä kävelymatka, mutta pääsimmepä ainakin siinä näkemään uutta puolta Kööpenhaminasta ja vähän jopa kurkkimaan Christianian porteille.

Kopisdiary10

Kopisdiary11

Olimme lukeneet, että Experimentarium saattaa olla ehkä vähän enemmän lapsille suunnattu ja pelkäsimme hieman joutuvamme pettymään, mutta mitä vielä, vietimme siellä yli neljä tuntia ihmetellen ja nauraen! Paikka oli siis vähän kuin Heureka täällä Suomessa, ja saimme siellä myös isoimman opiskelija-alennuksen koko viikonlopun aikana kun ISIC-kortilla lähti pääsymaksusta pois yli seitsemän euroa per henkilö.

Kopisdiary12

Experimentarium oli ehdottomasti meidän molempien suosikki koko reissulta.

Kopisdiary13

Experimentariumista pois lähtiessä näkee paljon näitä asuntolaivoja, jotka olivat kuin oma pieni erillinen maailmansa. Samaten sai ihastella valtavia purjeveneitä, ja taas kerran ihmetellä tanskalaisten varomattomuutta kun lapsetkin vaan uittivat veneen reunoilta sormiaan merivedessä ilman pelastusliivejä.

Kopisdiary14

Kopisdiary15

Kopisdiary16

Lauantai-iltana suuntasimme Tivoliin. Sisäänpääsy maksoi 99DKK ja tuolla seikkailu oli kyllä tuon koko rahan arvoista pienestä sateesta huolimatta. Huvipuistona Tivolin laitemäärä on ehkä aika pieni verrattuna esimerkiksi Linnanmäkeen, mutta jos pitää hurjia laitteita enemmän mielettömästä miljööstä niin Tivoli on kyllä aivan ehdottomasti kokemisen arvoinen paikka!

Generator Hostellissa on check-out aamukymmeneltä, mutta olimme jo perjantaina maksaneet 100DK, jolla sai pitää huoneen aina yhteen asti. Sunnuntaina söimme siis aamupalan rauhassa ennen kuin pakkasimme tavarat ja luovutimme avaimemme. Jätimme taas laukut säilytykseen ja lähdimme viimeisen kerran kävelykadulle tuliaisostoksille ja lounaalle. Istuskeltiin vielä hetki jalkoja lepuuttaen Generatorin sohvilla ennen kuin lähdimme lentokentälle päin. Kentällä alkoi ensimmäistä kertaa matkaväsymys iskeä, ja lopulta kotiin päästyämme uni maistui kyllä makealta.

Kopisdiary17

Generator on siis hostelliketju, jolla on kivoja ja edullisia hostelleja ympäri Eurooppaa. ISIC-kortilla saa aina ensimmäisestä yöstä -10% alennusta. Hostellin yhteiset tilat oli sisustettu hauskasti - meidän suosikkimme oli ehdottomasti nuo riippukeinut. Meidän huoneemme oli tosi kiva ja siisti, aamupala ihan superhyvää ja tunnelma hauskan kotoisa, mutta samalla tietenkin äärimmäisen kansainvälinen. Erityismaininnan saa vielä ihan jokainen hostellin työntekijöistä, emme muista koska viimeksi olisimme mistään saaneet yhtä iloista ja ystävällistä palvelua!

Aivan valtavan suuri kiitos ISICille, Kilroylle ja kaikille muille palkintoja järjestämässä olleille yrityksille! Meillä oli kerta kaikkiaan ihana viikonloppu ja haaveilemme nyt jo innoissamme seuraavasta reissusta. Meillä oli ihan todella vaikea talvi ja kevät, eikä tämä matka siksi olisi voinutkaan tulla yhtään parempaan aikaan. Oli hauskaa päästä testaamaan ISIC-etuja ja tästä matkasta inspiroituneena olemmekin jo tarkastelleet Frankin etulistoja ihan uudella innolla.

Kiitos!

Jemina&Niko

Viittä vaille valmis lähtemään omaan seikkailuun? Täältä löydät läjäpäin opiskelija-alennuksia Euroopassa!